Burnout

Wat is een burnout?

Symptomen burnout:

  • Niet lekker in je vel zitten
  • Slecht slapen
  • Opgejaagd gevoel
  • Geen zin in je werk
  • Geen zin in seks
  • Vermoeidheid
  • Onzekerheid
  • Geen beslissingen kunnen nemen
  • Angstaanvallen
  • Geheugenstoornissen
  • Concentratieproblemen

Prevalentie

  • Volgens het NWO heeft 7,2 % van de Nederlandesebevolking een klinische burnout (= ca. 490.000 personen)
  • 16,1 tot 22,0 % van de werkenden heeft een verhoogd risicoop burnout.
  • Volgens het CBS treft het 10% mannelijke en 15 % van dehoog opgeleide vrouwelijke werknemers (cijfers 1998).
  • Meer dan 30.000 mensen zitten in de WAO wegenspsychisch klachten (overspannenheid, depressie en burnout)

Wie lopen een verhoogd risico op Burnout ?

1 - Persoonsgebonden risicogroepen zijn:

Mannen, alleenstaanden, in voltijd werkenden (bedrijftak: onderwijs, zorg, horeca, industrie, bouw) en mensen in de leeftijd 35-55 jaar.

2 - Persoonsgebonden eigenschappen:

perfectionisme, striktheid, commitment, bezorgdheid/naar zich toe trekken, willen exelleren, gedrevenheid/ambitieus, grondigheid, verantwoordelijkheid, wilskracht, doorzettingsvermogen, controle willen houden, frustratie niet kunnen uiten.

3 - Werkgebonden risicofactoren zijn:

Hoge werkdruk, emotionele belasting, weinig controle, weinig steun collega’s, weinig steun leiding, onderbetaling, weinig voldoening, werk interfereert met privéleven, slechte leiding, onscherpe taakafbakening, onduidelijke verwachtingen, waarde conflicten, fusies en overnames en onvoorspelbaarheid

4 - Privé-gebonden risicofactoren zijn:

Dubbele belasting werk in combinatie met zorg kinderen, een druk sociaal leven, emotinele belasting: scheiding, nieuwe relatie, problemen met kinderen, dood familielid en onvoorspelbaarheid.

Gevolgen kortdurende stress op het geheugen

Ons lichaam reageert op kortdurende stress door:
  • Verhoging van cardiac output
  • De bloedvoorziening naar onnodige organen te minimaliseren
  • Glucose in het bloed te laten stijgen, waardoor er meer zuurstof en glucose naar actieve spieren en de hersenen gaat

Het resultaat is dat het geheugen verbetert.

Gevolgen langdurige stress op het geheugen

  • Hippocampus is extreem gevoelig voor cortisol
  • Landurige stijging van de cortisolspegel vertraagt/onderbreekt de potentiëring van de hippocampus (longterm depression)
  • De glucose-opname in de hippocampus daalt met 25%
  • Op langere termijn vernietigt cortisol zenuwcellen

Het resultaat is dat je dingen sneller vergeet en je concentratie slechter is.

Herken je de symptomen van
een burnout ?

© Copyright Richard Groeneveld | Algemene voorwaarden | AVG
Webmaster: Bluepoint eCommerce